DSG prevodovka a princíp jej fungovania

11.11.2011 00:00

 

 

Prevodovka pod naázvom DSG sa zakrátko po uvedení na trh stala pojmom. Skratka DSG vznikla z anglického ekvivalentu (Direct Shift Gear) alebo nemeckého slova Direktschaltgetriebe. Systém bol navrhnutý firmou BorgWagner (USA, Michigan) a pôvodne sa označoval názvom DualTronic. Ak si niekto myslí, že prevodovka DSG predstavuje prevratnú novinku je na veľkom omyle. Je to oprášený koncept (1938) paralelnej prevodovky s dvojitou spojkou, ktorý spája výhody manuálnej a automatickej prevodovky.

 

Ako to celé funguje?

Základ prevodovky DSG vychádza z (trojhriadeľovej) šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Dvojica viaclamelových spojok umožňuje, aby boli v prevodovke naraz zaradené dva prevodové stupne. Pri zrýchľovaní automobil akceleruje z nižšieho prevodového stupňa a v okamihu, keď otáčky motora dosiahnu potrebnú hodnotu sa v prevodovke zaradí predpripravený vyšší rýchlostný stupeň. Lamelová spojka však až do okamihu preradenia zostáva rozopnutá. Zopne sa až v okamihu preradenia a v rovnakom okamihu sa rozopne spojka nižšieho rýchlostného stupňa. Pri spomalení sa rýchlostné stupne pripravujú a radia v opačnom poradí, pričom pri prudkom spomalení je možné preradenie aj o viac rýchlostných stupňov naraz. Tento spôsob preraďovania býva označovaný aj ako tzv. preraďovanie pod plynom. Podstatnou výhodou takéhoto systému je, že nedochádza k prerušeniu prenosu krútiaceho momentu z motora na hnané nápravy automobilu. Zmeny prevodových stupňov prebiehajú mäkko a hladko. Preradenie z jedného rýchlostného stupňa na druhý trvá prevodovke DSG približne 0,3 – 0,4 sekundy a preradenie o viac rýchlostných stupňov naraz cca 1 sekundu.

 

 

 

Konštrukčné prevedenia

Prevodovka disponuje dvoma hydraulickými spojkami, ktoré pomocou dvoch hnacích hriadeľov ovládajú vždy 1., 3., 5. rýchlostný stupeň a spätný chod (spojka 1) alebo 2., 4. a 6. rýchlostný stupeň (spojka 2). Pri radení je už predvolený ďalší rýchlostný stupeň, ale ešte nie je zaradený. V priebehu troch až štyroch stotín sekundy sa jedna spojka otvára, kým druhá sa spína. Takýmto spôsobom prebieha proces radenia pre vodiča takmer nepozorovane a bez prerušenia hnacej sily. Vďaka inteligentnej riadiacej elektronike prevodovky, je možné oproti klasickej 6-stupňovej manuálnej prevodovke dosiahnuť približne o 10 % nižšiu spotrebu paliva. Prevodovku DSG môže vodič ovládať manuálne alebo automaticky. Automatický mód má k dispozícii okrem vyslovene komfortnej charakteristiky aj výrazne športový program.

Manuálne radenie je možné buď pádlami pod volantom alebo radiacou pákou pohybom + alebo -. Ako prvú namontovali konštruktéri VW dvojspojkovú prevodovku DSG so šiestimi stupňami do šesťvalcového Golfa R32 v roku 2003, kde prenášala veľký krútiaci moment až 350 Nm. Jedinou veľkou nevýhodou popri cene ostávala pomerne vysoká hmotnosť 93 kg.

 

 

 

V roku 2008 sa na trhu objavila aj 7-stupňová prevodovka DSG. Sedemstupňová prevodovka má hmotnosť iba 70 kilogramov, čo je o 23 kg menej a využíva iba dvojlamelovú suchú spojku. Prevodový mechanizmus sa skladá z ovládacieho modulu Mechatronics, v ktorom je elektronická ovládacia jednotka, elektrické hydraulické čerpadlo, 1,1 litra oleja a snímač otáčok motora. Samotná prevodovka sú vlastne dve prevodovky v jednom obale. V prvej sú rýchlostné stupne 1, 3, 5 a 7, v druhej 2, 4, 6 a spiatočka. V oboch dokopy je ešte 1,7 litra oleja. Na konci je dvojlamelová spojka so samostatným ovládaním každej lamely pre každú polovicu rýchlostných stupňov. Samotné fungopvanie je podobné ako v šesťstupňovej DSG. Pri zrýchľovaní je naraz zaradená jednotka aj dvojka, vo vhodnom okamihu sa prepnú spojky a kým auto ide na dvojke, polovica prevodovky už má nachystanú trojku a tak ďalej. Používatelia tejto prevodovky iste poznajú otáčanie v obmedzenom priestore. Manévrovanie dopredu  a dozadu prebieha veľmi rýchlo, pretože aj vtedy sa prepínajú iba spojky, zaradená je totiž naraz  jednotka aj spiatočka.