Aditíva v benzínoch a nafte pomáhajú, no nie vždy

11.11.2011 00:00
 

Benzíny a nafta, ktoré sa predávajú na čerpacích staniciach, v sebe neobsahujú iba benzín respektíve naftu. Primiešavajú sa do nich biozložky a ďalšie chemické látky, ktorých úlohou je vylepšiť vlastnosti motorového paliva.

 

Každá zložka, ktorá sa do základnej pohonnej látky pridáva v relatívne malých množstvách, sa volá aditívum. Niektoré pohonné látky ich majú viac, niektoré menej.

Mnohí motoristi však považujú za najkvalitnejšie také palivá, ktoré v sebe majú nielen najväčší pomer aditív ale aj najväčší rozsah ich rôznych druhov. Aditíva môžu byť niekedy aj na škodu.

 

Aditíva v benzínoch a nafte nie sú všeliek

Okolo aditív sa aj vplyvom marketingu predajcov pohonných látok vytvorila akási aura dokonalosti. Podľa Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte, veľmi záleží na tom, aké aditíva sa do pohonnej látky pridávajú.

"Ja si myslím, že to funguje aj opačne. Teda čím menej rôznych aditív, tým lepšie, lebo tým zachovávame palivu punc prirodzenosti. Aditíva nie sú všemocné, aby dokázali sami o sebe robiť zázraky. Tým najdôležitejším je základ, fosílne palivo. Ďalším faktorom je aj vzájomná kompatibilita paliva a pridávaných aditív. Nie vždy je funkčnosť aditív pre rôzne palivá rovnaká," myslí si Žužov.

 

Ktoré aditíva sú užitočné?

Pohonné látky sú síce primárne určené na pohon motorových vozidiel, majú však aj ďalšie úlohy. Žužov uvádza jednu z dôležitých: "Ako príklad môžeme spomenúť potrebu pridávania mazivostnej prísady do bezsírnych náft, ktoré neobsahujú metylestery mastných kyselín. Iným príkladom potreby použitia prísad je výroba motorovej nafty pre zimné obdobie, aby nafta nezamrzla a splnila svoju úlohu aj v zimnom období. To je nutnosť."

Používajú sa aj takzvané multifunkčné prísady. Nie sú nevyhnutné, ale majú svoj význam. Snáď najznámejšou úlohou takýchto prísad je prečisťovania palivovej sústavy alebo zvyšovania výkonu. V istých situáciách však takéto aditíva môžu uškodiť. V iných ani neuškodia, ale ani nepomôžu.

Príkladom toho, kedy vynaložíte prostriedky bez efektu, sú najmä rôzne "zázračné" prostriedky na zvyšovanie výkonu alebo znižovanie spotreby.

 

Prísady na nečistoty

Iná situácia je v prípade detergentných aditív. Tie prispievajú k odstraňovaniu usadenín spalín, či na ventiloch, vstrekovačoch alebo v spaľovacom priestore.

"Čiže usadeniny sa tvoria ako prirodzená stránka spaľovania paliva v motoroch. Časom dochádza k znižovaniu účinnosti a efektivite spaľovacieho motora. Vy sa snažíte pridávať plyn, ale výkon nie je taký, ako by mal byť. Takže z tohto pohľadu sú prísady fajn a majú svoje opodstatnenie," vysvetľuje Žužov.

"Aditíva nezhoršujú kvalitu palív ako takú, keďže ich obsah v palive je takmer zanedbateľný. Sú to miligramy až stovky miligramov na kilogram. Majú však veľký vplyv na proces spaľovania. V tomto smere sa snažia aj producenti palív pridávať také aditíva a v takých množstvách, aby to bolo čo najúčinnejšie - z pohľadu ekonomického a aj z pohľadu pridanej hodnoty aditíva pre čo najúčinnejšie využitie vlastností motora."

Podľa Žužova to ale nie je otázka jednej nádrže paliva s aditívom. "Nečistoty sa tvoria v procese spaľovanie neustále. Veľký vplyv na tvorbu úsad má aj štýl jazdenia. V praxi sú však aj prípady, kedy aditíva účinkovali aj negatívne, hlavne ak ich obsah je príliš veľký alebo niekto použil vysoko koncentrované aditíva. Teda aditíva naozaj nie sú všeliek."

 

Aditíva čistia pomaly a po troškách

Po jednom natankovaní aditivovaného paliva teda systém motora neprečistíte. Napriek tomu sa povráva, že stačí do starého auta so zanesenou sústavou raz natankovať palivo, ktoré má v sebe čistiace prísady a po krátkej jazde sa už s autom nepohnete.

"Ak je použité štandardné aditivované palivo, tak by to nemal byť problém pre motor, lebo tých prísad je tam naozaj málo," uvádza odborník na kvalitu pohonných látok. Môže to byť malý problém po pridaní koncentrovaného aditívu do paliva, keď je čistiaci účinok je nárazový. Nečistôt by však nemalo vzniknúť toľko, aby vám to znefunkčnilo auto.

"Aditívum v komerčných palivách dokáže čistiť, ale pomaličky. To nie je tak, že to vyčistí naraz všetko. Mimochodom, to robia aj biozložky tým, že sú tam polárne zlúčeniny, ktoré dokážu nečistoty rozpúšťať. V prípade multifunkčných prísad je to to isté," uviedol Žužov.

Multifunkčné prísady však majú aj ďalšie vlastnosti. Nestarajú sa len o čistenie spaľovacieho priestoru. Sú aj antikorózne, teda chránia palivový systém, aby nehrdzavel. Je tam aj antioxidačná prísada pre zvýšenie stability paliva, pri nafte aj zvyšovač cetánového čísla. "Čiže je to taký komerčný balík, ktorý dostávate od výrobcu. Ale nie je to samozrejme všeliek. Často je to o pocitoch, že som natankoval super palivo a idem ako formula," doplnil Žužov.

 

Má význam tankovať aditivované palivá?

Z toho, čo sme sa mali možnosť dozvedieť, vodič, ktorý na aute nenajazdí veľa kilometrov a predá ho po skončení záruky, zaplatí zbytočne viac, ak bude jazdiť na aditivované palivá. Ale ani toto neplatí paušálne.

"Záleží od štýlu jazdenia. Je lepšie, ak tam prísady sú, lebo znižujete riziko poruchy a dokážete predĺžiť životnosť motora. Bez aditív sa riziko skoršieho poškodenia motora zvyšuje," vysvetlil Jozef Žužov.

Aj keď aditíva podľa Žužova neznižujú spotrebu a nezvyšujú výkon, majú svoj význam.

"Udržuje sa spaľovací systém v kondícii, aby vám dokázal ponúknuť maximálny možný výkon motora. Aby tam časom nedochádzalo k výraznému úpadku. Po kúpe má auto výkon 100 percent a bez aditív sa tento výkon po čase znižuje. Používanie prísad by malo udržiavať výkon na hodnotách blízkych 100 percentám," doplnil Žužov.

 

Dlhodobým tankovaním pohonných látok s aditívami tak vodič dokáže z auta vytiahnuť vyšší výkon ako ten, kto aditívam neverí. Ani jeden však po čase nedosiahne s autom taký výkon, ako keď boli autá nové.

 

 

Víťaz testu auto.cz:

 

Super Diesel Aditiv zimní, VIF, 500 ml , hodnocení SM: 1-
Při doporučeném dávkování (pod -20 °C) stačí pro 250 l nafty.

 

Žádné překvapení – VIF Super Diesel Aditiv vyhrál všechny testy, jichž se zúčastnil. Multifunkční přísada předčila v našem srovnání všechny zimní specialisty, přitom depresanty (látky zmenšující krystaly parafínu) se v ní musí podělit o místo s dalšími složkami – třeba zvyšovačem cetanového čísla, mazivostními a čisticími přísadami, inhibitory koroze či stabilizátory biosložek. Zřejmě jediná nevýhoda českého výrobku plyne z vysoké koncentrace účinných látek – naftu proti mrazům ochrání, ale sám tuhne (viz samostatný článek na další dvoustraně). Přes noc jej tak nenechávejte v prochladlém automobilu. Tuto informaci (uchovejte při teplotách nad +5 °C) najdete i na obalu. Po opětovném zahřátí lze výrobek znovu bez omezení používat.


 

zdroj: https://auto.sme.sk/c/5840024/aditiva-v-benzinoch-a-nafte-pomahaju-no-nie-vzdy.html

https://www.auto.cz/test-zimnich-aditiv-nafty-dva-vyrobky-totalne-propadly-78278